Long tail – frazy długiego ogona

Written By :

Category :

Pozycjonowanie stron

Posted On :

Share This :

W świecie marketingu internetowego, pojęcie „long tail” czyli „fraza długiego ogona”, odgrywa kluczową rolę w strategiach pozyskiwania ruchu, zwiększania konwersji i doskonalenia widoczności w wynikach wyszukiwania. To koncepcja według której frazy kluczowe powinny być zbudowane z więcej niż 3 słów. W niniejszym artykule zgłębimy, dlaczego warto zwrócić uwagę na frazy długiego ogona i jak mogą one przyczynić się do sukcesu w marketingu i optymalizacji dla wyszukiwarek.

Na czym polega pozycjonowanie long tail?

Istotą pozycjonowania long tail jest skupienie się na frazach kluczowych, które są mniej popularne i konkurencyjne, ale bardziej precyzyjne. Zamiast rywalizować z setkami innych stron o pozycje w wynikach wyszukiwania dla krótkich i ogólnych fraz, pozycjonowanie long tail polega na tworzeniu treści i stron, które spełniają bardziej szczegółowe potrzeby użytkowników.

Jak to wygląda w praktyce?

Co stanie się gdy w wyszukiwarce wpiszemy hasło “buty”? Wyświetlą nam się oferty różnego rodzaju butów. Czy będą wśród nich te, których szukamy? Pewnie nie. 

Natomiast, jeśli celem jest znalezienie damskich butów do biegania i takie hasło zostanie wpisane do wyszukiwarki to wyniki zdecydowanie to naszych potrzeb. W skrócie, to właśnie jest istota długich ogonów.

Jakie zalety ma taka strategia?

Ruch wysokiej jakości 

Podobnie jak w przykładzie powyżej, na naszą stronę trafiają osoby, które mają jasno sprecyzowane potrzeby i szukają określonego produktu. Dzięki czemu szansa na dokonanie przez nich zakupu jest dużo wyższa.

Mniejsza konkurencja

Frazy długiego ogona są specyficzne i ukierunkowane na bardziej szczegółowe zapytania użytkowników. Skutkiem tego jest mniejsza liczba stron konkurujących o te frazy. To oznacza, że Twoja strona ma lepszą szansę na wyświetlenie się w czołowych pozycjach w wynikach wyszukiwania.

Niższe koszty

W przypadku popularnych fraz, wyścig o pierwsze pozycje w wynikach wyszukiwania często prowadzi do zwiększenia kosztów za kliknięcie, przez co pozycjonowanie na krótkie i popularne frazy może być wymagające finansowo, szczególnie dla małych i średnich przedsiębiorstw. Natomiast długie frazy kluczowe, skupiające się na konkretnych potrzebach użytkowników, dzięki czemu liczba stron konkurujących o te frazy jest mniejsza, a tym samym ceny kliknięć są zazwyczaj niższe. 

Jak znaleźć frazy long tail?

Można do tego celu skorzystać z narzędzi płatnych, taki jak:

  • Senuto,
  • SEMSTORM,
  • Surfer,
  • Ahrefs.

Lub darmowych, np.:

  • Google Keyword Planner,
  • Answer the Public,
  • Mangools.

Innym, ale czasochłonnym, sposobem jest skorzystanie z wyszukiwarki Google. Wystarczy zacząć wpisywać dane hasło i zobaczyć po podpowiada nam wyszukiwarka.

Jak pozycjonować stronę na długi ogon?

Aby przyciągnąć wartościowy ruch poprzez długie frazy kluczowe (long tail), kluczowe jest umieszczenie tych słów bezpośrednio w treści na stronie internetowej. Ważne jest jednak, aby nie były to po prostu skopiowane i wklejone kombinacje słów, lecz wartościowy content, w którym naturalnie występują różnorodne kombinacje fraz. Wykorzystanie długich fraz kluczowych w ten sposób, pozwala skutecznie pozycjonować stronę w wyszukiwarce, zgodnie z oczekiwaniami użytkowników oraz algorytmem wyszukiwarki, np. Google.