W świecie marketingu internetowego, pojęcie „long tail” czyli „fraza długiego ogona”, odgrywa kluczową rolę w strategiach pozyskiwania ruchu, zwiększania konwersji i doskonalenia widoczności w wynikach wyszukiwania. To koncepcja według której frazy kluczowe powinny być zbudowane z więcej niż 3 słów. W niniejszym artykule zgłębimy, dlaczego warto zwrócić uwagę na frazy długiego ogona i jak mogą one przyczynić się do sukcesu w marketingu i optymalizacji dla wyszukiwarek.
Na czym polega pozycjonowanie long tail?
Istotą pozycjonowania long tail jest skupienie się na frazach kluczowych, które są mniej popularne i konkurencyjne, ale bardziej precyzyjne. Zamiast rywalizować z setkami innych stron o pozycje w wynikach wyszukiwania dla krótkich i ogólnych fraz, pozycjonowanie long tail polega na tworzeniu treści i stron, które spełniają bardziej szczegółowe potrzeby użytkowników.
Jak to wygląda w praktyce?
Co stanie się gdy w wyszukiwarce wpiszemy hasło “buty”? Wyświetlą nam się oferty różnego rodzaju butów. Czy będą wśród nich te, których szukamy? Pewnie nie.
Natomiast, jeśli celem jest znalezienie damskich butów do biegania i takie hasło zostanie wpisane do wyszukiwarki to wyniki zdecydowanie to naszych potrzeb. W skrócie, to właśnie jest istota długich ogonów.
Jakie zalety ma taka strategia?
Ruch wysokiej jakości
Podobnie jak w przykładzie powyżej, na naszą stronę trafiają osoby, które mają jasno sprecyzowane potrzeby i szukają określonego produktu. Dzięki czemu szansa na dokonanie przez nich zakupu jest dużo wyższa.
Mniejsza konkurencja
Frazy długiego ogona są specyficzne i ukierunkowane na bardziej szczegółowe zapytania użytkowników. Skutkiem tego jest mniejsza liczba stron konkurujących o te frazy. To oznacza, że Twoja strona ma lepszą szansę na wyświetlenie się w czołowych pozycjach w wynikach wyszukiwania.
Niższe koszty
W przypadku popularnych fraz, wyścig o pierwsze pozycje w wynikach wyszukiwania często prowadzi do zwiększenia kosztów za kliknięcie, przez co pozycjonowanie na krótkie i popularne frazy może być wymagające finansowo, szczególnie dla małych i średnich przedsiębiorstw. Natomiast długie frazy kluczowe, skupiające się na konkretnych potrzebach użytkowników, dzięki czemu liczba stron konkurujących o te frazy jest mniejsza, a tym samym ceny kliknięć są zazwyczaj niższe.
Jak znaleźć frazy long tail?
Można do tego celu skorzystać z narzędzi płatnych, taki jak:
- Senuto,
- SEMSTORM,
- Surfer,
- Ahrefs.
Lub darmowych, np.:
- Google Keyword Planner,
- Answer the Public,
- Mangools.
Innym, ale czasochłonnym, sposobem jest skorzystanie z wyszukiwarki Google. Wystarczy zacząć wpisywać dane hasło i zobaczyć po podpowiada nam wyszukiwarka.
Jak pozycjonować stronę na długi ogon?
Aby przyciągnąć wartościowy ruch poprzez długie frazy kluczowe (long tail), kluczowe jest umieszczenie tych słów bezpośrednio w treści na stronie internetowej. Ważne jest jednak, aby nie były to po prostu skopiowane i wklejone kombinacje słów, lecz wartościowy content, w którym naturalnie występują różnorodne kombinacje fraz. Wykorzystanie długich fraz kluczowych w ten sposób, pozwala skutecznie pozycjonować stronę w wyszukiwarce, zgodnie z oczekiwaniami użytkowników oraz algorytmem wyszukiwarki, np. Google.